Videnformidling og dialog via nye kanaler - SEGES Projektsitet
Projekt Videnformidling og dialog via nye kanaler – Vi&Di – har som formål at demonstrere, hvordan landmanden og hans rådgivere får adgang til den nyeste viden og udnytter de muligheder, der er for at dele viden og erfaringer via sociale medier og andre digitale muligheder. Omdrejningspunktet for projektet er, at landbrugsfaglig viden skal formidles motiverende, rettidigt og på rette sted i forhold til såvel beslutninger ved skrivebordet som handlinger på staldgangen og i marken.
Projektet udfordrer rådgivere og eksperter til at nytænke den måde og de medier de benytter i formidlingen af viden til landmænd, samt at den information de præsenterer landmanden for er konkret og relevant. Ved brug af billeder og videoer bliver budskabet vedkommende og handlingsorienteret samt let at formidle videre til medarbejderne og interessenter. Der er fokus på at opsøge landmanden og hans medarbejdere på de medier og platforme, de benytter i forvejen. De nye muligheder, som sociale medier giver for at gå i dialog, betyder at konkrete erfaringer med ny viden spredes hurtigt og effektivt til mange landmænd – eksempelvis via erfagrupper og seminarer på nettet, blogs m.m. De digitale muligheder betyder, at der sker en løbende tilbagemelding på landmændenes erfaringer og behov til specialister og projekter, som dermed får mulighed for at reagere dynamisk og sikre en effektiv tilrettelæggelse af aktiviteter målrettet landbrugserhvervet.
Projekt Vi&Di demonstrerer for landmænd, rådgivere m.fl., hvilke platforme og kanaler, der i forskellige situationen er mest hensigtsmæssige til at understøtte processen med at omsætte viden til handling på bedriften. Vi vil i samarbejde med en række faglige projekter, landmænd og rådgivere demonstrere, hvorledes digitale muligheder og sociale medier kan få den nyeste viden inddraget i beslutninger og omsat til handling hos den enkelte landmand. Endvidere vil Vi&Di demonstrere, hvordan viden og informationer på sociale medier og via digitale muligheder, bliver besøgt og får opmærksomhed af forskellige målgrupper.
Hos Jysk Landbrugsforening har planteavlskonsulenterne Marie Fritzen Uth og Finn Poulsen oprettet profiler på Twitter, hvorfra de formidler nyheder direkte fra marken.
Her får du et overblik over de demonstrationer projekt ”Videnformidling og dialog via nye kanaler” har gennemført om brug af blogs til faglig formidling
Ved på Twitter at følge eksperter, vil du nyde gavn af, at disse filtrerer informationsstrømmen, og typisk omtaler det væsentlige. Kombinér Twitter med app'en Pocket, således at du filtrerer deres tweets på mobilen, og læser på pc'er, laptop eller tablet.
'Liv på landet' er en facebookside for dig, der bor på landet og ønsker et levende liv. Siden er oprettet i projekt ”Videnformidling og dialog via nye kanaler” i samarbejde med Centrovice.
Videncenter for Svineproduktion har oprettet et Hyoakademi, som har til formål at øge kvaliteten af de svinefaglige uddannelser på landets landbrugsskoler.
Brian B. Søndergaard, Fagchef Grovfoder ved LandboNord PlanteRådgivning, er et godt eksempel på, hvordan nye kommunikationskanaler kan udfordre måden, hvorpå du videnformidler fagligt indhold ”i nye klæder”.
Her får du et overblik over de demonstrationer projekt ”Videnformidling og dialog via nye kanaler” har gennemført om brug af LinkedIn til faglig formidling og netværksdannelse.
I knap et års tid har fem erfagrupper benyttet lukkede grupper på de sociale medier til at holde gang i dialogen mellem de fysiske erfagruppemøder, som typisk finder sted 4-5 gange årligt.
Heden & Fjorden har i perioden 20/10-2014 til 20/1-2015 samarbejde med Projekt ”Videnformidling og Dialog via nye kanaler” om at drive en blog. Dette notat beskriver forløbet.
Periscope er en helt ny app, der gør det superenkelt for alle at streame video live. Og det kan blive et kæmpe hit og kan også med fordel benyttes i landbrugsmæssige sammenhænge.
Omkring og under Plantekongres 2015 blev der sendt 100 tweets af 26 Twitter profiler, der tilsammen potentielt kunne resultere i 28.000 impressions (0 afleverede tweets, men måske ikke læst).
Her får du et overblik over de demonstrationer projekt ”Videnformidling og dialog via nye kanaler” har gennemført om brug af Twitter til faglig formidling og netværksdannelse.