Videnformidling og dialog via nye kanaler

Videnformidling og dialog via nye kanaler - SEGES Projektsitet

Projekt Videnformidling og dialog via nye kanaler – Vi&Di – har som formål at demonstrere, hvordan landmanden og hans rådgivere får adgang til den nyeste viden og udnytter de muligheder, der er for at dele viden og erfaringer via sociale medier og andre digitale muligheder. Omdrejningspunktet for projektet er, at landbrugsfaglig viden skal formidles motiverende, rettidigt og på rette sted i forhold til såvel beslutninger ved skrivebordet som handlinger på staldgangen og i marken.

Projektet udfordrer rådgivere og eksperter til at nytænke den måde og de medier de benytter i formidlingen af viden til landmænd, samt at den information de præsenterer landmanden for er konkret og relevant. Ved brug af billeder og videoer bliver budskabet vedkommende og handlingsorienteret samt let at formidle videre til medarbejderne og interessenter. Der er fokus på at opsøge landmanden og hans medarbejdere på de medier og platforme, de benytter i forvejen. De nye muligheder, som sociale medier giver for at gå i dialog, betyder at konkrete erfaringer med ny viden spredes hurtigt og effektivt til mange landmænd – eksempelvis via erfagrupper og seminarer på nettet, blogs m.m. De digitale muligheder betyder, at der sker en løbende tilbagemelding på landmændenes erfaringer og behov til specialister og projekter, som dermed får mulighed for at reagere dynamisk og sikre en effektiv tilrettelæggelse af aktiviteter målrettet landbrugserhvervet.

Projekt Vi&Di demonstrerer for landmænd, rådgivere m.fl., hvilke platforme og kanaler, der i forskellige situationen er mest hensigtsmæssige til at understøtte processen med at omsætte viden til handling på bedriften. Vi vil i samarbejde med en række faglige projekter, landmænd og rådgivere demonstrere, hvorledes digitale muligheder og sociale medier kan få den nyeste viden inddraget i beslutninger og omsat til handling hos den enkelte landmand. Endvidere vil Vi&Di demonstrere, hvordan viden og informationer på sociale medier og via digitale muligheder, bliver besøgt og får opmærksomhed  af forskellige målgrupper.

Få maksimalt udbytte af de sociale medier.
Profilere din bedrift og landmandslivet på de sociale medier.
Sprede din og virksomhedens viden via sociale medier.
Få værdifuld viden ud af at bruge sociale medier.
Hent maksimal faglig viden ud af sociale medier og digitale muligheder.
Bliv "supernetværker" på de sociale medier
Vær på flere sociale medier samtidig og del på kryds og tværs
Se bilag fra afslutningsseminar 25. marts 2015.
Så, dyrk og høst dit digitale landskab
Se bilag fra afslutningsseminar 25. marts 2015.
Se bilag fra afslutningsseminar 25. marts 2015.
Se bilag fra afslutningsseminar 25. marts 2015.
Se bilag fra afslutningsseminar 25. marts 2015.
Se bilag fra afslutningsseminar 25. marts 2015.
Se anbefaling.
Se anbefalinger.
Se anbefalinger.
Se anbefalinger.
Se anbefalinger.
Se anbefaling.
Hos Jysk Landbrugsforening har planteavlskonsulenterne Marie Fritzen Uth og Finn Poulsen oprettet profiler på Twitter, hvorfra de formidler nyheder direkte fra marken.
Se baggrund.
Indlæg - ordstyrer - på kvægkongres "Bedriften på Facebook".
Bloggen Viden til vækst formidler såvel viden om økonomi som planter til landmænd. Her er bloggens indlæg om økonomi i 2015.
Her får du et overblik over de demonstrationer projekt ”Videnformidling og dialog via nye kanaler” har gennemført om brug af blogs til faglig formidling
Ved på Twitter at følge eksperter, vil du nyde gavn af, at disse filtrerer informationsstrømmen, og typisk omtaler det væsentlige. Kombinér Twitter med app'en Pocket, således at du filtrerer deres tweets på mobilen, og læser på pc'er, laptop eller tablet.
Vid hvad der rør sig hos nørder og blandt meningsdannere.
Læs casen.
Nå dit mål - læg en rute
'Liv på landet' er en facebookside for dig, der bor på landet og ønsker et levende liv. Siden er oprettet i projekt ”Videnformidling og dialog via nye kanaler” i samarbejde med Centrovice.
Videncenter for Svineproduktion har oprettet et Hyoakademi, som har til formål at øge kvaliteten af de svinefaglige uddannelser på landets landbrugsskoler.
Brian B. Søndergaard, Fagchef Grovfoder ved LandboNord PlanteRådgivning, er et godt eksempel på, hvordan nye kommunikationskanaler kan udfordre måden, hvorpå du videnformidler fagligt indhold ”i nye klæder”.
Møde med erfagruppe svin på SEGES.
Se bilag.
LandboNord er inden for det sidste halve år blevet aktive på en række sociale medier, heriblandt Facebook.
Evaluering af seminaret "Så, dyrk og høst dit digitale landskab".
Evaluering af seminaret "Så, dyrk og høst dit digitale landskab" samlede observationer.
Celletallet blev halveret. Artikler i KvægNyt nr. 2 - 2015
På Facebook-siden Erfagruppe 2.0 matchen var der enkelte opslag i 2015.
Facebook-siden grovfoder formidler landbrugsfaglig viden til mælk- og kvægproducenter, her kan du se opslagene i 2015.
Facebook-siden kvægkongres. Side for kvægkongres 2015.
Facebook-siden Liv på landet danner netværk mellem folk på landet og formidler landbrugsfaglig information til deltidslandmænd og landboer.
Facebook-siden Vi&Di fortæller om aktiviteterne i projketet. Indlæg, der lægges om på bloggen vfl.blog.dk, kommer bl.a. på siden.
Facebook-siden Ågården er et eksempel på en Facebook-side for et landbrug, der bl.a formidler viden om deltagelse i et landbrugsfagligt projekt.
Se faglig profil.
Har du lyst til at få viden serveret direkte på din arbejdsplads og undgå eksterne møder der stjæler af din arbejdstid? Så prøv et webinar!
Blog-indlæg om infografika.
Her her vi delt lidt billeder - og indlejret widget på blog.
Landmænd, rådgivere og rådgivningsvirksomheder kan hente meget værdi ved at være aktive på de sociale medier.
Flere og flere landmænd vælger i dag at oprette Facebook-sider for deres bedrifter, hvor de viser deres landbrug frem
Møde med erfagruppe landsdækkende kvæg, Ølgod. Dias fra mødet.
I dag bruger mange LinkedIn til at ”connecte” til andre ligesindede fagpersoner og udvide deres faglige netværk.
Her får du et overblik over de demonstrationer projekt ”Videnformidling og dialog via nye kanaler” har gennemført om brug af LinkedIn til faglig formidling og netværksdannelse.
Se Links til projektets hjemmeside og mediekonti.
Se opgørelse.
Følg os på de sociale medier.
I knap et års tid har fem erfagrupper benyttet lukkede grupper på de sociale medier til at holde gang i dialogen mellem de fysiske erfagruppemøder, som typisk finder sted 4-5 gange årligt.
Heden & Fjorden har i perioden 20/10-2014 til 20/1-2015 samarbejde med Projekt ”Videnformidling og Dialog via nye kanaler” om at drive en blog. Dette notat beskriver forløbet.
Se notat.
Se opgørelse.
Periscope er en helt ny app, der gør det superenkelt for alle at streame video live. Og det kan blive et kæmpe hit og kan også med fordel benyttes i landbrugsmæssige sammenhænge.
http://www.pinterest.com/viogdi/ her der b.la dely infografika om sociale medier.
Se praktiske råd.
Se program for afslutningsseminaret.
Se opgørelse.
Skærmdump af linkedingrupper og facbookgruppe oprettet til rådgivere i 2013-2015.
Her er der delt 52 slides.
I projekt Vi&Di er der gennemført en række spørgeundersøgelser samt benyttet viden fra andre spørgeundersøgelser.
#kvægkongres blev benyttet af 26 forskellige Twitter profiler, der tilsammen sendte 108 tweets - heraf 14 retweets - og potentielt 47.237 impressions.
Omkring og under Plantekongres 2015 blev der sendt 100 tweets af 26 Twitter profiler, der tilsammen potentielt kunne resultere i 28.000 impressions (0 afleverede tweets, men måske ikke læst).
Her får du et overblik over de demonstrationer projekt ”Videnformidling og dialog via nye kanaler” har gennemført om brug af Twitter til faglig formidling og netværksdannelse.
Twitterkursus -kvæg 17. februar 2015.
Twitter-profilen @viogdi er tilknyttet projketet. Facebookopslag bliver automatisk tweetet.
Udvalgte medier i pixibog om sociale medier er blevet opdateret med erfaringerne fra projektet.
Se billedet af standen her.
Oversigt over producerede videoer 2015.
I projekt ”Videnformidling og dialog via nye kanaler” har vi i samarbejde med en række faglige projekter tilrettelagt og produceret en række videoer.
I Værktøjskassen kan du skabe overblik over dine muligheder i det digitale landskab.
I projekt ”Videnformidling og dialog via nye kanaler” har vi i samarbejde med en række faglige projekter tilrettelagt og produceret en række webinars.
Se bilag.
Se program mv.

© 2021 - SEGES Projektsitet